Reply To: önskar tips vid köp av rekylbroms Start › Forums › Vapen – Allmäna diskussioner › önskar tips vid köp av rekylbroms › Reply To: önskar tips vid köp av rekylbroms 5 november 2020 at 16:10 #6609 Henrik CednertMember Jag kör stalons broms och är nöjd med den. Inte testat någon annan dock. Nackdelar är la att du i mörker kommer sprida flamman mer åt sidan vilket så klart är mer störande än en ljuddämpare som dämpar flamman. Lätt löst genom att vid vak i skymning köra dämparen istället. Även jobbigt när man står på rad i skyttebio och skjuter, grannen uppskattar sällan broms. Lätt löst genom att skruva bort den eller köra med dämparen. Vid liggande skytte och om du inte pluggar hålen i botten kommer den nu omstyrda tryckvågen slå upp smuts från marken på ett mer aggresivt sätt. Finns ju olika utformade bromsar och ligger man mycket (…och skjuter asså) så kanske man ska tänka till lite vilken man väljer. Jag är inte påläst på just det. Den upplevda smällen för skytten kommer vara högre då tryckvåg och ljud riktas om. Hur mycket högre smällen upplevs för skytten kommer bero på hur kanalerna i bromsen är formade/riktade. Intressant läsning om man vill nörda ner sig på just det: https://precisionrifleblog.com/2015/08/07/muzzle-brakes-sound-test/ Summa summarum så är de inte så dyra. Köp en och testa. Tänk på att skjuta in bössan med bromsen då du förmodligen kommer ändra kulbanan. Bromsen i sig ändrar marginellt utan det är förmodligen dämparen som kommer ha annan kulbana än en naken bössa samt än en bössa med broms. Jag har valt ammunition just efter detta. Jag kör med RWS EVO som mer eller mindre samskjuter i min bössa med broms, dämpare och naket. Jag är ingen expert och slänger mig förmodligen med termer som Örnekrans inte skulle approvea. MEd lite tur kanske han kommer in och skriver något långt mer utbildande än mitt svammel. 😂